|
|
بازدید : 1022
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
به طوری که در پایان سطح قیر کمی بالاتر از سطح قالب باشد. قالب را در دمای اتاق حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قرار می دهیم تا به آرامی خشک شود. سپس آن را در حمام آب ۱۵ْc به مدت ۳۰ دقیقه قرار می دهیم. سپس قیر موجود را با یک چاقوی گرم شده برش می دهیم تا فقط تا سطح بالای قالب پر از قیر باشد.
صفحه برنجی و قالب حاوی مواد قیری را در حمام آب در دمای معین برای مدت زمان حدود ۸۵ الی ۹۵ دقیقه در داخل آب با دمای ۱۵ْc قرار می دهیم.
سپس قیر را از صفحه جدا می کنیم و نیز بغل بندها را نیز جدا نموده و بلافاصله آزمایش را انجام می دهیم.
سوراخهای موجود بر روی گیره ها را بر روی سوزنها و گیره های ماشین آزمایش قرار می دهیم. و دستگاه را روشن می کنیم تا دو گیره با سرعت ثابتی شروع به دور شدن از هم بکنند. سرعت دور شدن دو گیره از هم باید برابر ۵ سانیمتر بر دقیقه و با اختلافی در حدود ۵%± باشد – البته دو روش آزمایش وجود دارد که نمونه ها در یکی با سرعت ۲٫۵ سانتی متر بر دقیقه و در دیگری با سرعت ۵ سانتیمتر بر دقیقه از هم دور می شوند که در این آزمایش که مطابق ASTM D113 می باشد از روش دوم استفاده می شود. فاصله بین دو گیره را از لحظه ای که شروع به کشیده شدن می کنند تا لحظه پاره
فروش قیر معدنی گیلسونایت قیر طبیعی گیلان غرب در تناژبالا
بزرگترین فروشنده قیر طبیعی در ایران
آراکس معدن
زرگوش
0835-3229383
www.bitumen.loxblog.com
:: برچسبها:
آزمایش کشش قیر 2 ,
کشش قیر ,
ماده قیری ,
نمونه قیر ,
فروشقیر معدنی ,
فروش قیر طبیعی ,
فروش گیلسونایت ,
قیر گیلان غرب ,
فروش قیر معدنی گیلان غرب ,
فروش قیر طبیعی ایران ,
قیر طبیعی گیلان غرب ,
زرگوش ,
آراکس معدن ,
,
بازدید : 828
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
هدف آزمایش :
این آزمایش تعیین خاصیت انگمی (Ductitlity) قیر و مقایسه این خاصیت در انواع مختلف قیر می باشد. با انجام این آزمایش معیاری برای اندازه گیری کشش و چسبندگی قیر بدست می آید. قیرهایی که در راه سازی بکار می روند باید دارای مشخصات فنی معینی باشند تا روسازی ساخته شده در اثر نامناسب بودن قیر مصرفی خراب نشود. قیری که در راه سازی به کار می رود. باید دارای خاصیت چسبندگی زیاد باشد تا دانه های مصالح سنگی را بخوبی اندود کرده و آنها را به یکدیگر بچسباند. برای تعیین نشانه ای از چسبندگی قیرها مقدار قابلیت شکل پذیری آنها اندازه گیری می شود. زیرا هر اندازه قیری چسبنده تر باشد دارای قابلیت شکل پذیری بیشتری خواهد بود.
طبق تعریف، خاصیت شکل پذیری (انگمی) یک قیر عبارتست از میزان افزایش طولی که نمونه قیر با شکل و ابعاد معین می تواند کش بیاید تا پاره نشود
وسایل آزمایش :
۱ – قالب :
قالب از جنس برنج و به ابعاد نشان داده شده در شکل ساخته می شود که متشکل از دو گیره و دو بغل بند است. وقتی
فروش بیتومین قیر معدنی قیر طبیعی جهت صادرات در تناژ بالا
معدن آراکس
زرگوش
0835-3229383
www.bitumen.loxblog.com
bitumen3000@yahoo.com
:: برچسبها:
آزمایش کشش قیر ,
قیر ,
قیری ,
آزمایش قیر ,
گلیسیرین ,
فروش بیتومین ,
بیتومین ,
فروش قیر معدنی ,
فروش قیر طبیعی زرگوش ,
آراکس معدن ,
معدن آراکس ,
بازدید : 718
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
بازدید : 827
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
امولسيون قير يك محلول از قير در آب است كه بوسيله امولسيون سازي پايدار مي گردد و از ته نشين شدن قير در آب
جلوگيري مي شود.
اولين امولسيون قير در سال 1922 بوسيله هيو الن مكي ثبت شد.
در آن زمان صنايع اتومبيل سازي رونق زيادي پيدا كرده بودند و تعداد زيادي جاده در حال شاخته شدن بود.
حال كه بيش از 80 سال از بوجود آمدن آن مي گذرد اين تكنولوژي هنوز هم بهترين تكنولوژي براي راهسازي محسوب
مي شود.
علي رغم مزاياي مهم اين روش هنوز از آن به درستي در كشور ما استفاده نمي شود و از روشهاي نوين اجراي آن ني ز
اطلاعات كاملي در جامعه فني ارائه نشده است.
ما در اين مقاله به معرفي كامل اين محصول مي پردازيم و تاريخچه اي مختصر از كاربرد آن بويژه در اروپا و نيز رو شها و
دستاوردهاي جديد و تركيب آن با ساير فناوري هاي نوين را بيان خواهيم كرد. همچنين در مورد مزاياي آن نسبت به
تكنولوژي هاي ديگر، مكانيسم توليدآن،روش هاي اجراي آن، و انواع آن از قبيل امولسيون گرم، امولسيون سرد،امولسيون
:: برچسبها:
كاربرد ها و مزيت هاي امولسيون قير در راهسازي ,
امولسیون ,
امولسیون قیر ,
قیر ,
آسفالت ,
,
بازدید : 656
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
اصطلاح زغال فعال شده نشان دهنده یک سری از مواد جذب کننده سطحی , با جنسی زغالی و شکل کریستالی می باشد که در ساختار داخلی آن روزنه های زیادی وجود دارد.
زغال فعال شده دارای کاربردهای زیادی است, از جمله مصارف آن:
- تصفیه آبها ( آب شرب, آب آکواریومها, آبهای صنعتی), از نظر رنگ و بو و طعم
- رنگزدایی از قند و شکر
- بازیافت طلا
- بهسازی رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها
- استفاده در دستگاههایی مثل: تصفیه کننده های هوا, خوش بو کننده ها, تصفیه کننده های صنعتی و ...
زغال فعال شده چیست؟
اصطلاح زغال فعال شده نشان دهنده یک سری از مواد جذب کننده سطحی , با جنسی زغالی و
:: برچسبها:
زغال فعال شده ,
تولید زغال فعال شده ,
زغال فعال شده چگونه کار می کند ,
بازیافت زغال فعال شده ,
بازدید : 611
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
حركت نفت بیشتر معلول حركات پوسته زمین و تراكم و درهم فشرده شدن لایه های رسوبی است كه بر اثر آن مایعات موجود در خلل و فرج لایه ها از جایی به جایی دیگر رانده می شود . قسمتی از این حركت بواسطه خاصیت فیزیكی خود آب و نفت و گاز است كه همواره بدنبال جایی هستند كه دارای فشار كمتری باشد و بهمین سبب به سطح زمین روی می آورند.
چنانكه میدانیم رودها و سیلابها در مسیر خود مواد بسیاری را از روی زمین شسته و با خود بدرون دریا ها حمل می كنند . این مواد در موقع ورود به دریا به ترتیب سنگینی خود از ساحل تا فاصله ای بعید در دریا تهنشین می شوند . نخست مواد سنگین و درشت مثل ریگ و ماسه در دهانه رود و ساحل دریا و بعد كمی جلوتر مواد سبك
:: برچسبها:
نفت ,
گاز ,
پوسته زمین ,
سنگ آهک ,
,
بازدید : 609
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
ايزوگام بر پایه صنعت و متكي به تجربه در جهت ايمن سازي روش قدیمی تر آن یعنی قیر و گونی بوجود آمده است.
هر سازه اي دربرابر رطوبت حاصل از بارش برف وباران دچار نم زدگی و رطوبت می شود که برای جلوگیری از این نفوذ رطوبت از قیر و گونی استفاده می شد ولی همانگونه که در قسمت مشخصات قیر توضیح داده شد ضعف های آن بسیار زیاد و دردسر زا بوده است ، برای پوشاندن بعضی از این نقایص و کاستن مراحل داغ نمودن قیر و عدم وجود گونی مرغوب ایزوگام پا در عرصه تولید نمود
این محصول نسبت به روش های قبلی بسیار بهتر و در زمان اجرا خطرات کمتری در بر دارد همچنین به لحاظ روکش ضعیفی که روی آن وجود دارد در هنگام تردد قیر به کفش افراد نمی چسبد ، همچنین روکش آلومینیومی آن اجازه جذب حرارت کمتری به سازه می دهد هر چند خودش بشدت گرم می گردد.
اجزای تشکيل دهنده ایزوگام :
متشکل از دو لايه نمدی است که لايه زيرين از فلت الياف شيشه و لايه رويين از جنس منسوجات پلی استر می باشد ، اين دو لايه بوسيله مذاب قير اصلاح شده با مواد پليمری اشباع می گردد ، به هنگام بسته بندی برای
:: برچسبها:
ایزوگام ,
معرفی ایزوگام ,
عایق ,
قیر و گونی ,
عایقهای رطوبتی ,
آسفالت ,
نفت ,
,
بازدید : 882
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
زغال سنگ قیری با فراریت کم : دارای %76 تا %78 کربن ثابت و %14 تا%22 مواد فرار است و بدون دود میسوزد.
زغال سنگ قیری با فراریت متوسط : دارای %69 تا %78 کربن ثابت و %22 تا %31 مواد فرار است، بدون
:: برچسبها:
زغال سنگهای قیری ,
زغال ,
زغال سنگ ,
زغال قیری ,
لیگنیت ,
انتراسیت ,
قیر ,
گوگرد ,
فسفر ,
کلر ,
کربن ,
,
بازدید : 736
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
مزایا: مقاومت عالی در برابر نفوذ آب انعطاف پذیری بالا غیر سمی و محصولی بر پایه آبدارای چسبندگی عالی به سطوح مختلف روی این پوشش را می توان با ملات سیمانی پوشاند اجرای راحت و آسان
یک ماده سیاه زنگ و خمیری و آماده مصرف می باشد که از ترکیب چند رزین الاستیک با قیر مخصوص که دارای فیلر کوراتز می باشد .ساخته شده است. عایق رطوبتی یونولاستیک جهت محافظت و آب بندی کردن سقف های بتنی و کف و دیوار و بالکن و تراس،بالکن ،سرویس ،حمام ،استخر ،باغچه های سقف ساختمان ،سازه های چوبی و غیره استفاده می گردد.یونولاستیک را می توان بعنوان یک پر کننده انعطاف پذیر برای آب بندی کردن بتن و
سطوح سیمانی
که مقدار کمی تخریب شده اند و همچنین برای محافظت این سطوح از گازهای خورنده چون co2.so2و..استفاده نمود. مزایا: مقاومت عالی در برابر نفوذ آب انعطاف پذیری بالا غیر سمی و محصولی بر پایه آبدارای چسبندگی غالی به سطوح مختلف روی این پوشش را می توان با ملات سیمانی پوشاند اجرای راحت و آسان ایزوگام یونولاستیک: آماده سازی سطح:قبل از نصب:سطح کار باید کاملا تمیز خشک عاری از هرگونه کثیفی
:: برچسبها:
عایق پایه قیری سرد -یونولاستیک |Unolastic ,
قیری ,
عایق ,
,
بازدید : 1009
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
روش اجرای قیرگونی در سطوح :
۱) سطح زیرسازی باید کاملاً تمیز شود.
۲) یک قشر قیر ۷۰/۶۰ به صورت ذوب شده و به میزان حدود ۲ کیلوگرم در مترمربع به طور یکنواخت بر روی سطوح افقی و قائم بام پخش گردد، به نحوی که این سطوح را کاملاً بپوشاند. مصرف قیر مایع زودگیر RC2 در هوای سرد بهتر از قیر ذوب شده است.
۳) یک گونی خشک پاک بر روی سطح قیراندود پهن نموده و پس از رفع چروک خوردگیهای احتمالی آن را بر روی سطح بام فشار دهند، به قسمی که در همه جا کاملاً به لایه قیر بچسبد.
۴) لایهای از مخلوط هموژن قیر ۷۰/۶۰ و قیر دمیده (برای اقلیمهای معتدل و سرد قیر ۲۵/۸۵ و برای نواحی گرمسیر و نقاط گرم ساختمان قیر ۱۵/۹۰) به حالت مذاب و به اندازه ۵/۱ کیلوگرم در هر مترمربع به
:: برچسبها:
روش اجرای قیرگونی ,
rdv ,
uhdr;hvd ,
ls ,
t,ghn ,
,
بازدید : 698
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
آسفالت گرم به آن دسته از آسفالتهایی اطلاق میگردد، که در آنها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند.
آسفالت گرم دارای انواع زیر میباشد:
- بتون آسفالتی
این نوع از آسفالت دارای چند مجموعه اجرائی میباشد:
- گرم مخلوط شونده و گرم اجرا شونده
- این نوع مخلوط آسفالتی بتنی که گرم تهیه و گرم نیز اجرا شود تشکیل شدهاست از: قیر خالص (AC)، مصالح سنگی بد دانه بندی شده، مصالح سنگی خوب دانه بندی شده. در موقع اجرا،
:: برچسبها:
آسفالت و انواع آن ,
آسفالت ,
قیر ,
قیر مخلوط ,
آسفالت سرد ,
آسفالت گرم ,
بتون آسفالتی ,
امولسیون ,
امولسیون قیر ,
,
بازدید : 1110
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
خصوصیات کف قیر
هر نوع قیری را میتوان با یک ترکیب مناسب از فشار و تزریق آب، هوا و قیر، به صورت کف درآورد
• قیرهایی که حاوی سیلیکونها هستند ، قابلیت کمتری برای کف کردن دارند .
• قیرهایی که ویسکوزیته پایینتری دارند، بهتر تبدیل به کف میشوند و نسبت به قیرهای با ویسکوزیته بالاتر دارای نسبت انبساط و نیمه عمر بالاتری هستند، اما استفاده از قیر با ویسکوزیته بالا منجر به پوشش بیشتر سنگدانه ها میشود.
• مواد ضد عریانشدگی قابلیت کف کردن قیرها را بالا می برد.
• تولید کف قابل قبول تنها در دماهای بالای 149 C انجام میگیرد.
• نیمه عمر و نسبت انبساط کف تولید شده از هر نوع قیر، با حجم کف تولید شده، مقدار آب استفاده شده و دمایی که در آن کف تولید میشود ارتباط دارد. دمای بالاتر تولید کف قیر و مقدار بیشتر آب استفاده شده منجر به افزایش نسبت انبساط و کاهش نیمه عمر می شود .
• حدود 8 تا 15 را برای نسبت انبساط و حداقل 20 ثانیه را برای نیمه عمر توصیه میکند.
• کف قیر با نسبت انبساط بالاتر منجر به ارتقای پوشش سنگدانه ها و در نتیجه ارتقای خصوصیات مخلوط
:: برچسبها:
مخلوطهای کف قیر ,
کف قیر ,
قیر ,
سنگدانه ,
قیری ,
آسفالت ,
ویژگیهای قیر ,
خصوصیات آسفالت ,
آسفالت کف قیر ,
قیر داغ ,
مخلوطهی آسفالتی ,
,
بازدید : 707
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
تمامی مواد آلی دریایی نزدیک به سطح آب در زون فوتیک (منطقهای که نور به آنجا میرسد) و به علت وجود پدیده فتوسنتز تشکیل میگردند. بعضی از فیق پلاتکتونها در این زون ، به صورت شیمیایی شکسته میشوند و اکسیژن میگیرند و بعضی نیز خوراک زئوپلانکتونها میشوند و تمامی این پلانکتونها توسط موجودات بزرگتر خورده میشوند که قسمتهای غیر قابل هضم این مواد آلی به صورت گلولههایی کوچک از هم ، متمرکز میشوند که بعدا ممکن است در داخل رسوبات بهم بپیوندند.
باکتریهای تجزیه کننده مواد آلی
مواد آلی تجمع یافته در کف دریاها توسط باکتریها در معرض تجزیه قرار میگیرند. همچنین موجوداتی که در کف دریاها زندگی میکنند، از آنها تغذیه کرده
:: برچسبها:
تجمع مواد آلی جهت تشکیل نفت ,
هیدروکربن ,
نفت ,
مواد آلی ,
بازدید : 660
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
هر سنگی که دارای خلل متصل به هم باشد میتوان آن را سنگ مخزن محسوب کرد. سنگهای مخزن بطور عمده مشتمل بر سنگهای رسوبی و دگرگونی نشده مانند سنگ آهک ، دولومیت و ماسه سنگ میباشد. شیل ، اسلیت و سنگهای آذرین در شرایط بسیار نادر به صورت سنگ مخزن عمل کردهاند. سنگ مخزن ممکن است محدود به مخزن باشد و یا اینکه به مراتب فراتر از مخزن توسعه یابد.
تقسیم بندی سنگهای مخزن
از آنجایی که اغلب سنگهای مخزن از نوع رسوبی بوده و به این دلیل تقسیم بندیهای توصیفی و ژنتیکی سنگهای رسوبی در مورد سنگهای مخزن نیز بکار برده میشود. سنگهای مخزن نیز مفید بایستی دارای خلل به هم پیوسته تا ذخیره ورودی را بتواند در خود نگهداری کند. به این دلیل سنگ مخزن از نوع ماسه
:: برچسبها:
سنگ مخزن نفت ,
گچساران ,
هیدروکربور ,
نفت ,
سنگهای مخزن ,
فسیل ,
رسوب ,
زغال سنگ ,
بازدید : 678
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
نفت سنگین و بیتومن نیمه جامد کارتهای برنده منابع جهانی هیدروکربوری به شمار میآیند. نفت سنگین نفتی است که در شرایط عادی مخزن روان میشود، اما تولید آن به روشهای استحصال نفت پیشرفته ( EOR ) نیازمند است. نفتی را که معمولا در مخزن روان میشود، قطران مینامند. گر چه قطران در همه سنگها یافت میشود، اما بیشترین توجه به تجمعات عمدهای آن در ماسه سنگها معطوف شده است، که
:: برچسبها:
نفت سنگین و ماسههای قیری ,
ماسه های قیری ,
قیر ,
نفت ,
اکتشاف قیر ,
اکتشاف ,
ذخایر ,
کانسار ,
قطران ,
فروش قیر ,
بازدید : 1766
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
دوران
|
دوره
|
سیستم اروپایی
|
سیستم آمریکایی
|
نام
|
مدت به میلیون سال
|
نام
|
مدت به میلیون سال
|
سینوزوئیک
|
کواترنری
|
2
|
کواترنری
|
20
|
ترشیری
|
نئوژن
|
23
|
ترشیری
|
نئوژن
|
23
|
پالئوژن
|
45
|
پالئوژن
|
45
|
مزوزوئیک
|
کرتاسه
|
65
|
کرتاسه
|
65
|
ژوراسیک
|
45
|
ژوراسیک
|
45
|
تریاس
|
45
|
تریاس
|
45
|
پالئوزوئیک
|
پرمیwww.bitumen.loxblog.comن
|
45
|
پرمین
|
45
|
کربونیفر
|
80
|
پنسیلوانین
|
40
|
می سی سی پین
|
40
|
دونین
|
50
|
دونین
|
50
|
سیلورین
|
100
|
سیلورین
|
40
|
اردوبیسن
|
60
|
کامبرین
|
100
|
کامبرین
|
100
|
پرکامبرین
|
www.bitumen.loxblog.com
زرگوش فروش گیلسونایت قیر طبیعی بقیه در ادامه مطلب 09181348149
:: برچسبها:
زمین شناسی ,
کوه زایی ,
بازدید : 1229
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
همانطوریکه در مورد خواص قیر توضیح داده شد یکی از خواص قیر ترک نخوردن آن در مقابل نیروهای وارده می باشد. با توجه به اینکه کلیه عناصر در مقابل سرماهای شدیدتر و شکننده تر می شوند لذا خواص قیری که در مکانهای سردسیر کشور مانند همدان مصرف می شود با قیری که در نواحی گرم مصرف میشود باید متفاوت باشد بدین لحاظ روی قیرها آزمایش شکنندگی انجام می شود تا در مکانهای سردسیر از قیری استفاده شود که دارای خاصیت شکنندگی کمتری می باشد.
برای انجام این آزمایش قیر مورد آزمایش را روی صفحه ای فلزی که فنری است می مالند ابعاد این صفحه در حدود 2 سانتیمتر در 4 سانتیمتر و کلفتی قیری که روی آن می مالند در
:: برچسبها:
درجه شکستن قیر ,
شکستن قیر ,
قیری ,
آزمایش قیر ,
بازدید : 662
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
قيرmc250 يك نوع قير محلول است كه براي توليد اين نوع قير از حلالهاي نفتي مانند نفت سفيد جهت تبديل قير به قيرهاي محلول يا مايع استفاده مي شود تا در هنگام استفاده حلال نفتي تبخير شده و قير براي ايجاد چسبندگي مورد نظر باقي بماند.
مشخصات :
Bitumen MC-250
Test method
Specification
:: برچسبها:
قیر محلول ,
قيرmc250 ,
Bitumen MC-250 ,
حلال نفتی ,
بازدید : 560
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
ذخایر معدنی
از نظر شکل و ابعاد به 4 گروه ایزومتریک - صفحه ای-استوانهای و عدسی تقسیم شدهاند.
1-ذخایر ایزومتریک
گسترش این ذخایر در سه بعد یکسان و نسبتا زیاد می باشد. این ذخایر در صورت واقع شدن در سطح زمین به روش روباز قابل بهره برداری هستند. ذخایر ایزومتریک مهم عبارتند از :
:: برچسبها:
ذخایر معدنی از نظر شکل و ابعاد ,
نوع استوک ورک ,
محلولهای ماگمایی ,
,
بازدید : 1828
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
در این عصر از زندگی دیگر قیرهای معمولی جوابگوی نیازهای جاده ای ما نبوده و نمایش خوبی ندارد بنابراین باید از یک بیندر با خواص برتر استفاده شود که باعث افزایش فواصل زمانی بین روکش ها می شود . برای حل مشکلات، قیرهایی که به صورت پلیمری اصلاح و خصوصا آنها که دارای رزین پلاستیک آلاستومری همانند SBS هستند تولید شده اند .
کشورهای مختلف از سالهای گذشته به فکر استفاده از آسفالت های اصلاح شده با پلیمر افتاده اند تا بتواند جوابگوی نیازهای ترافیکی آنها باشد البته نوع بخصوص پلیمر مورد استفاده در هر کشوری فرق می کند ولی رزین ترموپلاستیک آلاستومر اکثریت قاطع اصلاح کننده ی قیر را تشکیل می دهند، که این مساله در اروپا به خوبی مشهود است. آمار نشان می دهد که قیرهای اصلاح شده با موفقیت برای کاربردهای جاده ای بالغ بر 25 سال مورد استفاده قرار گرفتند و علی الخصوص در سال های اخیر در اکثر نقاط جهان برای کاربردهای جاده ای برای پوشاندن سطوح راه ها استفاده می شوند.
قیرهای مصرفی برای طرح مخلوط های آسفالتی در ایران عموما از دو نوع 70/60 یا 100/85 انتخاب شده که مشخصات و خواص آسفالت تولیدی با آنها به گونه ای نیست که بتواند در برابر تغییر شکل دمای
معدن آراکس-گیلانغرب- فروش قیر طبیعی گیلسونایت در تناژ بالا 08353229383 -زرگوش
bitumen3000@yahoo.com
:: برچسبها:
قیر پلیمری ,
قیرهای معمولی ,
رزین ,
رزین پلاستیک آلاستومری ,
قیر ,
خواص آسفالت های پلیمری ,
روش های تولید قیر پلیمری ,
بازدید : 835
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
بازدید : 626
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
اولین نشانههای راهسازی به حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد که جادههای سنگفرش درشهر اور در عراق امروزی یا مسیرهای ساخته شده از چوب و الوار در مناطق باتلاقی گلاستونبری انگلستان نمونههایی از آن میباشند.
راهسازان اواخر قرن 18
راهسازان اواخر قرن18برای ساختوساز تنها از سنگ، شن و ماسه استفاده میکردند. آب میتوانست در قالب یک مادهی چسبنده سطح جاده را یکدست کند.
جان متکافه در سال 1717 در اسکاتلند بهدنیا آمد. جان متکافه حدود 180 مایل از جادههای یورکشایر انگلستان را ساخت. (اگرچه او نابینا هم بود). جادههای او بهخوبی
:: برچسبها:
تاریخچه جادهها و آسفالت ,
قیر اندود ,
آسفالت راه سازی ,
راه های آسفالتی ,
بازدید : 727
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
سازند:
به مجموعهی رسوبات سنگ شدهای گفته می شود كه برخی از ویژگیهای آنها مانند سن، نوع فسیل، جنس، پیوستگی(قطع شدگی در آن دیده نشود و گسلی آن را قطع نكرده باشد)، ضخامت، رنگ و .... تا حدودی مشترك است. در این میان سن و نوع فسیل سازند از اهمیت بیشتری برخوردار است. ممكن است برخی از این ویژگیها در یك سازند مشترك نباشد. به طور مثال سازند آسماری در میدان اهواز و مارون دارای ضخامتهای متفاوتی است. اما به دلیل آن كه سایر ویژگیهای سازند همچنان در میدانهای مختلف یكسان است، آن را یك سازند واحد میشناسند.
یك سازند ممكن است از یك یا چند لایهی رسوبی تشكیل شده باشد. البته لایههای یك سازند كاملاً به هم پیوسته هستند.
برون زد(out crops):
بخشی از سازند كه به سطح زمین رسیده و بدون حفاری امكان دسترسی مستقیم به آن
:: برچسبها:
زمین شناسی نفت ,
سازند ,
حوضه نفتی ,
سیستم نفتی ,
پالئوزوئیک ,
مزوزوئیک ,
سنوزوئیک ,
ترشیاری ,
کواترنری ,
زمین شناسی ,
بازدید : 805
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
نسل جدید آسفالت
استفاده از گوگرد در راهسازی سابقه ای در حدود یکصد ساله دارد. رویکرد همگانی اولیه در دهه ۷۰ میلادی و به دنبال بحران انرژی در دنیا بوده است که منجر به ساخت دهها قطعه آزمایشی آسفالت گوگردی در نقاط مختلف دنیا شد. اولین قطعات آسفالت گوگردی اواسط دهه ۷۰ میلادی در امریکا و کانادا ساخته شد و سپس تا سال ۲۰۰۲ میلادی حدود ۴۲۰۰ کیلومتر آسفالت گوگردی در بیش از ۲۰۰ نقطه جهان ساخته شد و مورد ارزیابی قرار گرفت که ازجمله این کشورها می توان به امریکا، انگلستان ، فرانسه ، لهستان ، اسپانیا، فنلاند، بلژیک ، نروژ، عراق ، کویت و عربستان سعودی اشاره کرد.
نظربیگی می افزاید: ساخت قطعات آزمایشی آسفالت گوگردی در دهه ۸۰ رو به کاهش نهاد، ولی اواخر دهه ۹۰ باردیگر روبه افزایش گذاشته است. علت این موضوع تغییر در قیمت نسبی گوگرد و قیر در این دوره هاست که با افزایش این نسبت ، ساخت آسفالت گوگردی دارای توجیه اقتصادی است و تمایل به ساخت آسفالت گوگردی افزایش می یابد. در کشور ما نیز از دهه ۷۰ میلادی پژوهش هایی در این زمینه در سازمان های مختلف از جمله وزارت راه و ترابری ، دانشگاه ها، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، سازمان توسعه راهها و نیز پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شد. به طور کلی به دلیل ضعفهای ذاتی قیر و لزوم افزایش محدوده کاربری آن ، امروزه اکثر قیرهای راهسازی در دنیا با کمک مواد افزودنی مانند پلیمرها اصلاح می شوند.
مهندس نظربیگی به کارگیری این نوع آسفالت را در ایران با توجه به دلایل متعدد ضروری می داند:
● تفاوت قابل ملاحظه قیمت گوگرد و قیر در ایران:
با توجه به این که وزن مخصوص گوگرد حدود ۲ برابر قیر است ، برای جایگزینی معادل حجمی قیر با گوگرد باید به ازای یک
:: برچسبها:
آسفالت گوگردی2 ,
قیر در آسفالت ,
مخلوط آسفالتی ,
ماسه کویری ,
گوگردوقیر ,
قیمت قیر ,
,
بازدید : 766
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
به دلیل ضعفهای ذاتی قیر و لزوم افزایش محدوده کاربری آن ، امروزه بیشتر
قیرهای راهسازی
در دنیا با کمک مواد افزودنی مانند پلیمرها اصلاح می شوند ؛ البته در ایران این مواد افزودنی اکثرا وارداتی و گرانقیمت هستند، درصورتی که گوگرد ماده ای ارزان و در دسترس است که کیفیت و دوام آسفالت را ارتقائ می دهد. از طرف دیگر، ساخت آسفالت گوگردی با تغییرات نسبتا ساده ای در کارخانه های معمولی آسفالت امکان پذیر است و حمل ونقل و پخش و کوبیدن آن با روشهای متداول انجام می شود، بنابراین ساخت و اجرای این نوع آسفالت به هیچ گونه فناوری پیچیده ای احتیاج ندارد. باتوجه به ویژگی های خاص گوگرد، محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به فرمولاسیون و تولید آسفالت گوگردی شده اند. به این ترتیب با بررسی انجام این نوع آسفالت که مستلزم ساخت و اجرای آزمایشی
آسفالت گوگردی
در یک منطقه انتخاب
:: برچسبها:
آسفالت گوگردی ,
آسفالت ,
گوگرد ,
آسفالت ,
سوختهای فسیلی ,
قیمت ,
صادرات ,
آسفالت معمولی ,
قیر ,
پلیمرها ,
,
بازدید : 642
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
بازدید : 955
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
يكي از انواع آسفالت كه با استفاده از مصالح شكسته با دانه بندي پيوسته و قير خالص با درجه نفوذ بين 60 الي 100 مي باشد استفاده مي گردد و به همين دليل نيز بتن آسفالتي نام دارد.
بتن آسفالتي از بهترين روكشهاي قيري در دنياست و مصرف آن در تمام نقاط رواج دارد و تنها آسفالتي است كه بايستي تخت يكي از روشهاي مرسوم طرح و اجرا گردد و مانند هر پروژه يا موضوع اجرائي داراي طرح از پيش تعيين شده أي باشد.
روشهاي متداول طرح مخلوطهاي آسفالتي :
در دنيا روشهاي مختلفي جهت طرح آسفالت وجود دارد كه سه روش عمده آن عبارتند از :
الف : روش مارشال
ب : روش هابردفيلد
ج : روش ويم ( ژيراتوري )
هر سه روش فوق عملا نتايجي رضايت بخش داشته اند ولي آنچه در ايران بيشتر شناخته شده و كاربردي تر به نظر مي آيد
:: برچسبها:
طرح مخلوطهاي آسفالتي ,
بتن آسفالتي ,
قیر خالص ,
قیر ,
آسفالتي ,
آسفالت ,
پارافین ,
,
بازدید : 646
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
بافت اولیه
بافت ته نشینی
مواد معدنی حاصله از ماگما که همزمان با سیلیکاتها تبلور مییابند، دارای بافت ته نشینی هستند. از خصوصیات مهم این بافت شکل بلوری ، حالت لایهلایه و یا پراکنده را میتوان نام برد. شکل ، اندازه ، و نحوه رشد کانیها توسط ترکیب شیمیایی ماگما ، درجه حرارت ، عمق تبلور ، مدت زمان تبلور کنترل میشوند. ذخایر مگنتیت ، کرومیت ، ایلمنیت همراه با سنگهای مافیک و اولترامافیک دارای بافت ته نشینی هستند. ذخایر ماسیو سولفید مس ، روی و سرب نیز دارای بافت ته نشینی دانه ریز هستند.
تصویر
:: برچسبها:
گسل ,
بافت اکسلوشن ,
محلول ماگمایی و یا گرمایی ,
کرومیت ,
ایلمنیت ,
بازدید : 1040
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
رویه آسفالتی راهها در اثر مرور زمان و اثرات جوی مانند یخ زدگی، تابش نور خورشید، گرما و نمک پاشی و برفروبی و همچنین اثرات بار
سنگین وسایل نقلیه و سایش چرخ ها خصوصاً در زمان استفاده از زنجیر چرخ و تیغه های برفروب در طول دوران بهره برداری دچار فرسایش،
کچلی، پریدن دانه ها، شن زدگی و سولفاته شدن میگردند و چنانچه تعمیر و اجرای روکش در زمان خود انجام نشود این خرابی ها گسترش
یافته و دچار تخریب کلی راه شده و حتی لایه های زیرین را نیز تخریب می کنند برای جلوگیری از تشدید فرسودگی و به عقب انداختن زمان
اجرای روکش و حفظ وضع موجود و پر کردن ترک های آسفالت استفاده از پوشش های حفاظتی آسفالت توصیه می شود .
این پوشش ها ضمن فراهم آوردن سطحی مناسب برای رویه راه موجب آب بند شدن آسفالت شده و از تخریب آسفالت و لایه های زیرین آن
:: برچسبها:
آسفالت های حفاظتی با امولسیون قیری ,
فوگ سیل ,
سیل کت ,
قیر امولسیونی ,
آسفالت سطحی ,
,
بازدید : 709
نویسنده : سیروس زرگوش
|
|
براي احياي آهن به عاملي نياز است که اکسيژن را از اکسيدهاي آهن جدا کند، اين ماده را عامل احياء مي نامند تمام واکنشهاي کوره بلند در درجه حرارتهاي زياد که نتيجه سوختن کک است انجام مي شود . براي عمل احياء و ذوب در کوره بلند از کک بدست آمده از ذغال سنگ استفاده ميشود . چون ذغال سنگ داراي استحکام
:: برچسبها:
کک ,
ذغال سنگ ,
,
|
|
|